Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt PDF Nyomtatás E-mail

Fejlesztések a közlekedés átalakításában

Miskolc egy dinamikusan fejlődő európai város, amelyik elkötelezte magát az élhető és környezettudatos modernizáció mellett. Ezért nem mindegy, hogy a város egészét átszelő, annak valós közlekedési tengelyét adó villamoshálózat, hogyan illeszkedik a modernizáció terveihez, az itt élők hétköznapjaihoz.

20151119-Kep02

A KÖZOP 5.2.0-07-2008-0003 azonosító számú Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt eredményeképpen megújult 9,6 km és meghosszabbításra került 1,6 km városi villamosvasúti pálya, valamint beszerzésre került 31 db új típusú, alacsonypadlós Skoda villamos, amelynek segítségével elindult a miskolci közösségi közlekedés fejlesztésének egy újabb korszaka.

2009-ben Miskolcon kezdetét vette a város történetének egyik legnagyobb és talán a legtöbb embert érintő beruházása, a nagy villamos projekt. A program célja az volt, hogy Miskolcon a világ egyik legmodernebb villamosközlekedése jöhessen létre.

A projekt hivatalos neve "Miskolc városi villamosvasút fejlesztése" az Európai Unió támogatásával az Európai Kohéziós Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg, a Közlekedési Operatív Program prioritási tengelyében. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006-ban kezdetét vette.

A program legfőbb elemei

A nagyprojekt keretében megtörtént a teljes (a Tiszai pályaudvar – Diósgyőr végállomások közötti) – 9,6 kilométer hosszúságú - villamospálya, a forgalmi-, javítótelepi- és bekötő vágányok, illetve azok tartozékainak komplett rekonstrukciója. Ehhez kapcsolódóan megvalósult az utasperonok, épületek ki- és átalakítása, a jelző-, biztonsági- és utastájékoztató eszközök újratervezése.

Miskolc 31 db alacsonypadlós, a világ legkorszerűbb járművei közt számon tartott villamosszerelvénnyel gazdagodott, amelyek kiválasztásánál a lakossági vélemények hangsúlyos szerepet kaptak.

Az új és modern villamosokhoz a régi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is alkalmassá kellett tenni, így az ehhez szükséges, a biztonságot jelentő műszaki háttér megteremtése is a program részévé vált.

A régi villamoshálózat 1,6 kilométerrel meghosszabbodott, megépült a Diósgyőr végállomás – Felső-Majláth vonal. A meglévő diósgyőri végállomás pedig az új funkciójának megfelelően forgalmi állomássá alakult át.

A fent említett fejlesztésekkel az MVK Zrt. és a város megtette azt a látszólag apró, de műszakilag rendkívül bonyolult lépést, amivel a miskolci villamosvonal a város zöldövezete felé tovább bővíthetővé vált. A villamospálya továbbépítése a várost övező zöldfelület felé a modern közösségi közlekedés és a szabadidős tevékenységek összeillesztése, ami egyben a környezettudatos városfejlesztés szimbóluma is.

A projekt eredményei:

  • Utazási idő megtakarítás a Tiszai-pályaudvar - Felső-Majláth viszonylatban, a villamospálya korszerűsítése, hálózatfejlesztés, valamint az új villamosok üzembe állítása az új forgalomszervezési megoldások révén.

  • Zajkibocsátás csökkentése a korszerűsített pályaszakaszon.

  • A környezeti káros hatások, a levegőszennyezés-, a por mennyiségének csökkenése.

  • Az esélyegyenlőség biztosítása az alacsonypadlós villamosok üzembe állításával, és a peronok átalakításával.

  • Kerékpáros közlekedés lehetőségének megteremtése az új villamosokon szállítási lehetőség kialakításával, az új végállomáson B+R tárolóval.


 
Share
Új Szechenyi tervEuMagyarország megújul