A projekt tevékenységéről szóló tájékoztató PDF Nyomtatás E-mail

„A Miskolc városi villamosvasút fejlesztése” nagyprojekt

Miskolc város fejlődésében mindig is fontos szerepet töltött be a közlekedés. Kedvező földrajzi fekvésénél fogva a vasúti és közúti hálózat kiépülésével városunk fontos közlekedési csomóponttá vált. Budapest után Miskolcon épült, 1897-ben Magyarországon elsőként, normál nyomtávú közúti villamos vasút. Az elmúlt években ez a villamosvonal jelentős mértékben fejlődött és a jelenlegi 10,3 km-es pálya hossza 1994-re alakult ki.
Miskolc közlekedésében jelentős szerep jut a közösségi közlekedésnek. A városi közösségi közlekedés hálózata a kelet-nyugati villamosközlekedés tengelyére épül. A közösségi közlekedés iránti igény az elmúlt 7-8 évben erőteljesen csökkent, amely a szolgáltatási komfort hiányosságai mellett a megváltozott közlekedési szokásokra, a gazdasági átstrukturálódásra és a növekvő motorizációra vezethető vissza.
A város közlekedéspolitikai stratégiájában jelentős szerepet kap a nagykapacitású kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése, amelynek jelentős lépése a projekt keretében megvalósítandó villamospálya korszerűsítés és hálózatfejlesztés, valamint korszerű új járműpark üzembe állítása.

„Miskolc városi villamosvasút fejlesztése” projekt megvalósítására Miskolc Megyei Jogú Városa konzorciumban a Miskolc Városi Közlekedési Zrt-vel EU Kohéziós Alaptámogatást kíván igénybe venni a 2007-2013 programozási időszakban. A fejlesztés illeszkedik a kormányzat városi közlekedésfejlesztési koncepciójához, a Közlekedésfejlesztési Operatív Program célkitűzéseihez, valamint az EU közösségi közlekedéssel kapcsolatos iránymutatásaihoz. A program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006 óta zajlik. A teljes projekt befejezése 2013-ra várható, ekkorra megújul és felépül a villamospálya egésze, illetve új és korszerű szerelvények közlekedhetnek a városban.
A projekt átfogó célja Miskolc város kelet-nyugati közlekedési tengelyében hosszútávon fenntartható, versenyképes, környezetbarát, gyors és biztonságos közösségi közlekedés megteremtése és vonzóvá tétele, a modern városkép kialakítása a villamos közlekedés komplex fejlesztésének megvalósításával.
A projekt közvetlen célja a szolgáltatás színvonalának növelése a meglévő villamospálya korszerűsítésével, a villamosvonal meghosszabbítása a jelenlegi diósgyőri végállomástól Felső-Majláthig, a párhuzamos buszjáratok megszüntetésével a környezetbarát közlekedési mód erősítése, továbbá a villamospark korszerűsítése új villamosok beszerzésével.

A projekt keretében megvalósítandó fő tevékenységek

  • Új villamospálya építése a diósgyőri végállomás és Felső-Majláth között (2800 vágányfolyóméter), új, intermodális végállomással és azon kívül 2 pár új, korszerűen kialakított megálló építésével
  • Meglévő villamospálya és megállók korszerűsítése (19 200 vfm) az Országos Vasúti Szabályzatnak megfelelően
  • Az SGP típusú, átl. 40 éves villamos járművek selejtezése, Tátra KT8D5 típ. villamos járművekből 13 db értékesítése
  • Új villamosok beszerzése (31 db)
  • A villamosközlekedés energiaellátás rendszerének korszerűsítése
  • Meglévő megállóhelyek akadálymentesítése, utcabútorainak és esőbeállóinak modern kialakítása
  • Utastájékoztató eszközrendszer fejlesztése minden érintett megállóban, kiemelt megállókban intelligens oszlopokkal


A projekt várt eredményei

  • Utazási idő megtakarítás a Tiszai-pályaudvar - Felső-Majláth viszonylatban, a villamospálya korszerűsítése, és meghosszabbítása, valamint az új villamosok üzembe állítása és az új forgalomszervezési megoldások révén.
  • Zaj- és rezgéskibocsátás csökkentése a korszerűsített pályaszakaszon.
  • Korszerű, energiatakarékos, környezetbarát, magas szolgáltatási színvonalú közösségi közlekedés kialakítása új villamosok alkalmazásával.
  • A levegőszennyezés-csökkentése a villamos vonallal párhuzamos buszjáratok megszüntetésével.
  • Az esélyegyenlőség biztosítása az alacsony padlós villamosok üzembe állításával, és a peronok átalakításával.
  • Kerékpáros közlekedés lehetőségének megteremtése az új villamosokon szállítási lehetőség kialakításával, az új végállomáson tárolási lehetőség kialakításával és csatlakozással a tervezett kerékpárutakhoz.
  • Az utasok megtartása, a közösségi közlekedési részarányának megerősítése.
 
Share
Új Szechenyi tervEuMagyarország megújul